جواب آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402

70,000 تومان

این محصول حاوی یک نمونه جواب آزمون طراحی معماری اسفند 1402 می باشد که با این پاسخ ها شما می توانید نوع طراحی صحیح آزمون را مشاهده و در آزمون بعدی طراحی از این روش ها استفاده کنید.

با جواب آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402 دانش خود را برای امتحان طراحی بالا خواهید برد

نوع آموزش : PDF

مخاطب : افرادی که قصد دارند در امتحان طراحی نظام مهندسی شرکت کنند

تعداد فایل های آموزشی : یک عدد فایل zip به حجم 455 کیلو بایت

مدرس : معمارشو

دانلود فوری محصول آموزشی پس از سفارش دادن و پرداخت وجه

توضیحات

پاسخ آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402 به صورت یک پکیج در سایت قرار داده شده است. با توجه به این که رعایت نکردن یکسری نکات کلیدی باعث رد شدن شما در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی می شود به همین جهت وبسایت معمارشو تصمیم گرفت پاسخ آزمون طراحی را در سایت قرار دهد.

در ادامه به توضیح کامل پاسخ آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402 خواهیم پرداخت. ضمنا یاد آور می شویم با یادگرفتن طراحی صحیح و رعایت مقررات طراحی نظام مهندسی حتما در این آزمون موفق خواهید شد.

سوال آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402

– پلان طبقه زیرزمین شامل: فضایی برای توقف سه خودرو، پله، آسانسور و فضای جلوی پله و آسانسور است که این فضا باید به نحو مناسبی از فضای توقف و تردد خودرو حفاظت شده باشد و سه انباری هر کدام به مساحت حداقل دو مترمربع.(تمامی سطح زیرزمین در یک تراز ارتفاعی می باشد و اتاق تأسیسات نیاز نیست. ضخامت دیوارهای پیرامونی زیرزمین 35 سانتی متر)

– پلان همکف شامل: یک واحد تجاری به مساحت حداقل 20 مترمربع که یکی از ابعاد آن از 4 متر کمتر نباشد(تراز کف 5+ سانتی متر)فضای ورودی، پله و آسانسور بعلاوه یک واحد مسکونی دو خوابه به مساحت کل85 متر مربع(3± مترمربع)، تراز همکف 1.20 + متر است.( در جانمایی وسایل بهداشتی  در سرویسهای بهداشتی حداقل اندازه های الزامی رعایت شوند)

پلان طبقه یکم شامل: پله و آسانسور و دو واحد مسکونی، یک واحد مسکونی به مساحت کل 85 مترمربع(3± مترمربع) و یک واحد مسکونی یک خوابه به مساحت کل 65 مترمربع(3± مترمربع).

در تمامی واحدهای مسکونی، یک اتاق خواب حداقل به مساحت مفید 12 مترمربع، به عنوان اتاق خواب اصلی در نظر گرفته شود، به نحوی که هیچیک از ابعاد این اتاق کمتر از2/7 متر نباشد.

  • برای اتاق خواب، کمدهای دیواری به عمق 60 سانتی متردر نظر گرفته شود. ( مساحت کمد دیواری جزء مساحت اتاق محسوب نمی گردد)
  • مساحت هر پنجره در زیر آن نوشته شود تا امکان مطابقت با مساحت فضا و نورگیری الزامی میسر گردد.

خرید دانلودی

تذکرات مهم:

1- رعایت مقررات ملی ساختمان به ویژه بندهای 4-7-1-1-1، 4-7-1-1-2، 4-7-1-1-12، 4-7-1-1-14 و موراد ذکر شده در این برگه الزامی و عدم رعایت هر کدام از آن ها موجب عدم تأیید طرح می گردد. (در این طرح آشپزخانه ها علاوه بر پخت و پز برای صرف غذا نیز استفاده می شوند.

2- رعایت مقررات اختصاصی تصرف های مسکونی در این طرح الزامی است و رعایت نکردن آن ها موجب عدم تأیید طرح می گردد.

3- توجه به نظام سازه ای، تعداد پله ها(با در نظر گرفتن ارتفاع هر پله 17.5 سانتی متر)، امکان دسترسی معلولین به ساختمان و مشخص کردن تراز طبقات بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده می باشند. (سازه اسکلت فلزی با سقف عرشه فولادی در نظر گرفته شود. ضخامت سقف پارکینگ در زیرزمین، در محل ورود خودرو 40 سانتی متر منظور شود.)

4-تأمین توقفگاه و دسترسی مناسب خودروها به زیرزمین حائر اهمیت بسیار می باشد و در صورت عدم تأمین تعداد توقفگاه های مورد نیاز و یا جانمای ناصحیح آن ها، پلان های طبقات دیگر قابل قبول نخواهند بود.

5- در هر برگه حداکثر محدوده طراحی مشخص شده است.( نیاز به رعایت درز انقطاع در محدوده مشخص شده نیست)

6- مساحت های داده شده در مشخصات طرح مورد نظر با احتساب دیوارها و رایزرها می باشد.

نقشه های مورد نیاز برای جواب آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402

1- پلان زیرزمین در مقیاس 100/1، نمایش تراز کف، محورها، محل ستون ها و اندازه گذاری (10 امتیاز)

2- پلان طبقه همکف در مقیاس 100/1 با نمایش تراز کف، محورها، محل ستون ها، اندازه گذاری و مبلمان(15 امتیاز)

3- پلان طبقه یکم در مقیاس 100/1 با نمایش تراز کف، محورها، محل ستون ها، اندازه گذاری و مبلمان(13 امتیاز)

محدوده طراحی آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402

محدوده طراحی آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402

تحلیل آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402

در این آزمون نیز مانند آزمون های گذشته متراژ واحدها در طبقات با محدوده مشخص بیان شده است و این مسئله باعث می شود از ابتدا به ابعاد نورگیر، دسترسی به واحدها و تقسیم فضا با سیرکولاسیون رفتاری بهینه توجه نمود. به علاوه میزان ارتفاع پله و داشتن حد معینی برای آن نشان می دهد که حداقل های تأمین پارکینگ یا طبقات می تواند تغییر کند. همانطور که امتیاز پلان همکف و اول نشان می دهد رفته رفته قصد طراح دقت بیشتر به رفتار انسان در محیط بوده است که چگونه محرمیت فضایی به درستی تعریف می شود. علاوه بر آن رفتار انسان در فضاهای خدماتی در کنار تأمین نور کافی برای فضاهای اقامتی مسئله مهم دیگر بوده است.

(ذکر این نکته ضروری است  که دقت به ابعاد خواسته شده اهمیت به سزایی در امتیاز دهی توسط مصححین داشته است. علاوه بر ابعاد خواسته شده دقت به تمامی جزئیات مورد نیاز طراحی برای هر کدام از فضاها به صوت جزء و روابط میان آن ها به صورت کل در قبولی این آزمون تأثیر گذار است.)

1- با توجه به قرارگیری ساختمان در گروه 3 و قرارگیری همکف در کد ارتفاعی 1.20+ حداکثر ارتفاع مجاز با پنجره نورگیر از نما بایستی 9 متر باشد.

2- در زمان اتود زدن و شروع جانمایی رمپ و محاسبات طول آن برای پارکینگ کوچک بایستی به موقعیت قرار گیری عرض 3 متر رمپ به صورت مفید دقت نمود. به دلیل  قرارگیری طبقه همکف در کد ارتفاعی 1.20+ و رعایت ارتفاع سقف 40 سانتی متر و تأیین حداقل ارتفاع پله به میزان 17.5 سانتی متر(حداقل ارتفاع با 15 پله 2.225) و  یک رمپ به طول 21/9 متر خواهیم داشت که دو متر ابتدا و انتهای آن دارای شیب ده درصدی و 21/7 متر آن به دلیل توقفگاه کوچک شیب 17 درصدی خواهد داشت. تأمین حداقل ابعاد 7.5 متر برای سه ماشین بین دو دیوار الزامی است.

3- پس از آن دستگاه پله با حداقل ابعاد مفید داخل به داخل 2.40 * 4.80 در کنار آسانسور معلول به ابعاد کابین 1.10 *1.40 و ابعاد داخل به داخل 1.60 * 1.90 طراحی شده که به منظور تأمین دسترسی روبروی آسانسور و پله و تأکید طراحی درست آن بایستی با یک دیواره و درب ورودی جدا از فضای توقف پارکینگ مد نظر قرار داد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که بایستی مسیر ورود و خروج به دستگاه پله و آسانسور با یک راهرویی به حداقل ابعاد مشخص شود و پس از آن توقف های خودرو را طراحی نمود.

4- دسترسی به حیاط را می توان از طریق پارکینگ به راحتی تأمین نمود. با توجه به نیازهای طراحی تنها در صورتی که بتوان راهروی دسترسی به حیاط را با حداقل ابعاد خواسته شده 1.10 متر در  طبقه همکف با توجه به دیگر مساحت ای خواسته شده تأمین نمود طراحی صحیح می باشد. در غیر اینصورت دسترسی تنها از پارکینگ مناسب است.

5- در طبقه همکف نیاز به یک فضای تجاری به حداقل ابعاد 20 متر خواسته شده در کد ارتفاعی 0.05 متر می باشد. دسترسی آن از طرف معبر 8 متری بوده تا بتوان ورودی به مسکونی را با پله و بالابر تأمین نمود. با حداقل ابعاد خواسته شده برای مسکونی و عدم قرارگیری سه کاربری آشپزخانه، خواب و پذیرایی در بر جنوبی بایستی نورگیری به منظور تأمین نور آشپزخانه با ابعاد 2*3 در نظر گرفت.

9- با توجه به حداقل ابعاد خواسته شده در طبقه اول، فضای مسکونی بر روی تجاری ساخته شده و حداقل ارتفاع سقف به دلیل ارتفاع 3.90 متر فضای تجاری، در طبقه همکف و اول 40 سانتی متر می باشد. ارتفاع مفید طبقات نیز به میزان 2.75 مد نظر قرار گرفته است که این میزان با توجه به حداکثر ارتفاع مجاز مناسب می باشد.

10-  با توجه به حداقل الزامات  تأمین مساحت پنجره آن بر طبق مبحث 4 مقررات ملی صفحه 81و82، بایستی مساحت های مورد نیاز هر فضا با توجه به کد ارتفاعی آن بر روی پلان لحاظ شود.

 

بندهای مد نظر از مبحث 4 در قسمت زیرین آورده شده است.

1-1-1-7-4 پس از در اصلي تصرفهاي مسكوني واقع در ساختمان هاي آپارتماني، بايد فضاي ورودي مناسب داخلي با رعايت شرايط زير و ساير ضوابط بيان شده در قسمت راه هاي دسترس و خروج تامين شود. در داخل واحدهاي مسكوني تكي يا ويلايي نيز پيش بيني فضاي ورودي با همين شرايط توصيه ميشود:

آ-  عمق آزاد و بدون مانع فضاي ورودي حداقل 40/1 متر و مساحت لازم آن حداقل 2 مترمربع است.

ب- دسترسي به اتاق ها وساير فضاها در واحد مسكوني به جز انبار داخلي واحد، بايد پس از عبور ازقسمت ورودي يادشده صورت گيرد. مي توان دسترسي به فضاي بهداشتي را در ديوار مجاور در ورودي اصلي در نظر گرفت. دسترسي فضاهاي اصلي تصرف مسكوني به يكديگر نبايد مستلزم عبور از اين فضاي ورودي باشد.

پ- در محل فضاي ورودي لازم است قسمتي براي كفش كن و آويختن لباس به نحوي در نظر گرفته شود كه انداز ههاي فضا را به كمتر از حداقل اعلام شده كاهش ندهد.

ت- همجواري ورودي و فضا هاي ديگر در داخل تصرف هاي مسكوني بايد به نحوي صورت گيرد كه ديد بيگانه از در ورودي به فضا هاي داخلي تصرف محدود گرديده و اشراف آنان به اين فض ا ها به حداقل تقليل يابد.

ث- درقسمت ورودي تصرف مسكوني به ويژه در اقليم هاي سرد و گرم و مرطوب، بهتر است دو در دوم از لحاظ اندازه ها بايد با در اصلي دسترس و « در » متوالي پيش بيني شود كه در اين حالت خروج منطبق باشد ولي از لحاظ ساختار، مقررات مربوط به درهاي اتاق ها ملاك عمل خواهد بود.

حداقل فاصله دو در متوالی چنان چه هر دو، در یک جهت بگردند 2 متر و در صورتی که سمت یکدیگر بگردند 80/2 متر است. در صورتی که قابل دسترس بودن  تصرف مسکونی برای افراد معلول الزامی نباشد، این اندازه ها را می توان به ترتیب تا 60/1 و 20/2 متر کاهش داد.

2-1-1-7-4 در قرارگيري و جانمايي ساير فضاهاي اصلي تصرف مسكوني، رعايت شرايط زير الزاميست:

آ- دسترسي به اتاق هاي مستقل اقامت در تصرف مسكوني نبايد مستقيماً از يك اتاق ديگر يا نشيمن عمومي و يا سالن باشد، مگر در موارد زير:

آ- 1- در صورت وجود يك پيش ورودي يا فضاي تقسيم مناسب كه داخل فضاي نشيمن عمومي يا سالن نباشد.

آ- 2- در تصرف مسكوني داراي مساحت كمتر از 75 متر مربع با يك اتاق اقامت.

آ- 3- در تصرف مسكوني داراي مساحت 75 متر مربع و بيشتر و يا داراي بيش از يك فضاي اقامت در صورتي كه مطابق مقررات قسمت 4-5-2-5 باشد و به عنوان اتاق الحاق شده در نظرگرفته شود كه در اين حالت يك فضاي مستقل محسوب نمي شود.

ب- دسترسي به تنها فضاي بهداشتي تصرف مسكوني نبايد مستقيماً از يكي از فضاهاي اقامت باشد. در ساختمان هاي داراي يك فضاي اقامت يا داراي مساحت كمتر از 75 متر مربع با حداكثر دو اتاق، مي توان دسترسي به تنها حمام تصرف مسكوني را از يكي از اتاق ها قرار داد.

پ- در صورتي كه از فضاي نشيمن عمومي يا سالن، ديد به داخل فضاي بهداشتي وجود داشته باشد، استفاده از فضاي بهداشتي توام مجاز نيست و بايد فضايي به عنوان پيش ورودي در آن تعبيه شود كه با در از ساير قسمت هاي آن جدا شود . نصب كاسة روشويي در فضاي پيش ورودي مجاز است، مشروط بر آن كه در حركت و دسترسي به ساير قسمت هاي فضاي بهداشتي اختلال ايجاد ننمايد.

ت- كاربرد آشپزخانة ديواري در تصرفهاي مسكوني داراي مساحت 75 مترمربع و بيشتر، به صورتي كه مستقيما به فضاي نشيمن عمومي يا سالن باز باشند، مجاز نيست.

ث- طراحي و قرارگيري آشپزخانه هاي باز يا ديواري در تصرف هاي مسكوني داراي مساحت 75 مترمربع و بيشتر نبايد به نحوي باشد كه ديد مستقيم از فضاي نشيمن عمومي يا سالن به قسمت هاي اصلي پخت و پز و كار آشپزخانه وجود داشته باشد.

 12-1-1-7-4 در تصرفهاي مسكوني، فضاي آشپزخانة مستقل يا باز بايد حداقل 1.80متر عرض  داشته باشد. اين اندازه براي آشپزخانه هايي كه براي پخت و پز و صرف غذا استفاده مي شوند بايد 15 /2متر باشد.

14-1-1-7-4تمام آشپزخانه هاي مستقل در واحدهاي مسكوني بايد داراي نور و تهوية طبيعي مستقل باشند. در واحدهاي مسكوني داراي زيربناي 75 متر مربع يا بيشتر و يا در تمام مواردي كه فاصلة دورترين نقطة آشپزخانه باز از پنجرة فضاي مجاور در داخل تصرف بيشتر از 7 متر است، تعبيه نور طبيعي مستقل براي اين نوع آشپزخانه نيز الزامي است.

برای تهیه جواب آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402 از لینک زیر اقدام فرمایید

خرید دانلودی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جواب آزمون طراحی معماری نظام مهندسی اسفند 1402”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *